Hanneke de Waal en Caroline van Wilgen bespreken het taalhuis van de bibliotheek Voorschoten-Wassenaar, dat ondersteuning biedt bij taalvaardigheden voor zowel nieuwkomers als Nederlanders.
Het taalhuis ondersteunt mensen bij lezen, schrijven en spreken van Nederlands. Hierbij zijn vrijwilligers essentieel voor begeleiding en ondersteuning van deze taken.
Het doel van het Taalhuis is om mensen te helpen bij het verbeteren van hun lees-, schrijf- en spreekvaardigheid in het Nederlands. Dit varieert van mensen die in Nederland naar school zijn geweest maar toch moeite hebben met lezen en schrijven (NT1), tot nieuwkomers die Nederlands als tweede taal willen leren (NT2).
Een van de voornaamste uitdagingen voor mensen met Nederlands als hun eerste taal (NT1) is de drempel om hulp te vragen. Vaak voelen ze zich beschaamd om toe te geven dat ze moeite hebben met taalvaardigheid, ondanks dat ze in Nederland zijn opgegroeid en naar school zijn gegaan. Als deze barrière eenmaal overwonnen is, merken ze dat ze niet de enigen zijn en dat er hulp beschikbaar is.
Het bijzondere aan het Taalhuis is het feit dat er geen geld wordt gevraagd voor de hulp die wordt aangeboden. Financiering komt vanuit de gemeente en het rijk, wat betekent dat er geen financiële barrières zijn om van deze belangrijke dienst gebruik te maken. Hulp is toegankelijk voor iedereen in de gemeenschap, wat heel waardevol is voor degenen met beperkte financiële middelen.
Caroline beschrijft zichzelf als iemand die wil bijdragen aan de maatschappij. Ze begrijpt hoe belangrijk taal is als toegang tot het leven en de toekomst.
Hanneke benadrukt het belang van het samenwerken van mensen met verschillende achtergronden om elkaar te helpen. Ze vindt het bijzonder om te zien hoe mensen die hulp willen en vrijwilligers die willen helpen, elkaar kunnen vinden binnen een veilige en ondersteunende omgeving.
De recente beleidswijzigingen in Nederland, zoals de verhoging van de BTW op boeken en theaters van 9 naar 21 procent, vormen een potentieel obstakel voor de toegankelijkheid van educatief materiaal. Dit kan vooral een impact hebben op mensen met beperkte middelen en degenen die al moeite hebben met lezen en schrijven. Hanneke en Caroline maken zich zorgen over deze ontwikkeling, aangezien het de kloof tussen verschillende groepen in de samenleving kan vergroten.
Bekijk hier het hele gesprek met Caroline en Hanneke:
Bekijk hier een kort interview buiten het Glazen Radiohuis: