Foto door: S.I. Fotografie
In het centrum van Delft staat tussen 11 en 14 september een glazen radiostudio: het Glazen Radiohuis, mede mogelijk gemaakt door Rabo Impactfonds. Vanuit Winkelcentrum De Hoven Passage presenteert radiomaker Joey Koeijvoets vier dagen een live uitzending. Hiermee wil hij aandacht vragen voor laaggeletterdheid in Nederland.
Het Glazen Radiohuis is een initiatief van Joey Koeijvoets van Stichting Cineac Den Haag en Arnout Timmerman van Stichting Lezen en Schrijven. Samen zetten ze zich in om Nederlandse taalbeheersing te verbeteren en laaggeletterdheid terug te dringen. Twee jaar geleden organiseerden ze samen de eerste editie van het Glazen Radiohuis.
Onvoorstelbare aantallen
In Nederland zijn maar liefst 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Dit betekent dat zij moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen, waardoor alledaagse handelingen behoorlijk ingewikkeld worden. Denk aan een menukaart lezen, reizen met het openbaar vervoer of boodschappen doen. ‘Het is bijna onvoorstelbaar dat in een ontwikkeld land als Nederland zoveel mensen met deze uitdaging worstelen’, zegt Joey. ‘Met ons initiatief willen we laten zien dat laaggeletterdheid onder alle lagen van de bevolking voorkomt, en schaamte rondom dit onderwerp doorbreken.’
Geen kopie
Het Glazen Radiohuis is geïnspireerd op het bekende Glazen Huis-concept van radiozender 3FM. ‘Maar we hebben een geheel eigen aanpak’, benadrukt Joey. ‘Laaggeletterdheid is een lokaal maatschappelijk thema, iets dat in elke buurt voor kan komen. We hebben dus bewust een onderwerp gekozen dat dicht bij huis is en veel mensen raakt, maar dat meer aandacht verdient.’ Daarnaast mag de radiomaker eten en gaat hij na afloop van een uitzending – in tegenstelling tot de dj’s van 3FM – gewoon weer naar huis.
De kracht van radio
Radio is als medium bij uitstek geschikt om grote groepen mensen te bereiken, en in het bijzonder laaggeletterden. ‘Je krijgt met een radio-uitzending veel meer aandacht dan als je flyers uitdeelt of iets op sociale media post. Dat maakt het Glazen Radiohuis zo waardevol – we maken echt impact’, zegt Joey. Maar met alleen platen draaien kom je er niet, en daarom gaat hij ook in gesprek met ervaringsdeskundigen, taalambassadeurs en andere betrokkenen. Zij delen hun verhaal tijdens de uitzending en geven tips om laaggeletterdheid aan te pakken. Ook zijn er optredens van bekende artiesten als René Karst, en interviews met prominente gasten.
Laaggeletterdheid in de schijnwerpers
Het initiatief wordt ondersteund door diverse partners, waaronder de lokale omroep en het Rabobank Impactfonds. Om het Glazen Radiohuis in Delft mogelijk te maken, ontvangen Joey en Arnout een donatie van € 5.000. De cheque wordt uitgereikt door Jori Noordhoek, ledenraadslid bij Rabobank.
Jori: ‘Ik vind het prachtig dat deze verstopte doelgroep eindelijk eens centraal staat. Het Glazen Radiohuis staat in Delft ook echt op een goeie plek, waardoor het bereik alleen maar groter wordt. In het winkelcentrum lopen veel mensen langs, en of ze nu blijven staan of niet: dankzij het opvallende concept krijgt het onderwerp hoe dan ook even de aandacht.’
Meeluisteren maar niet in de gelegenheid om langs te komen? Van 11 tot en met 14 september staat het Glazen Radiohuis in Delft. Luisteren naar de uitzendingen kan via de website van het Glazen Radiohuis, 106.3FM, DAB+ en Feel Good TV kanaal 43.
Over Rabo Impactfonds
Als coöperatieve bank investeert Rabobank een deel van de winst in maatschappelijke en/of innovatieve projecten van verenigingen, stichtingen en organisaties uit de omgeving. Bij voorkeur projecten die grote maatschappelijke impact hebben en aansluiten bij thema’s die Rabobank ondersteunt: Financieel Gezond Leven, Duurzaam Wonen, Duurzaam Ondernemen, Banking4Food en initiatieven die bijdragen aan de Energietransitie.