Winkelcentrum
De Hoven Passage

Damlaan
Leidschendam

11 t/m 14 september
106.3FM & DAB+

23 t/m 26 september
92.2FM & DAB+

Aandacht voor taal en het tegengaan van laaggeletterdheid

Hulp nodig? Bel 0800 023 44 44  |  glazenradiohuis.nl

Glazen Radiohuis 2024 - Leidschendam

Zeynep Husna Kili en Berivan van IBCE te gast in het Glazen Radiohuis

Zeynep Hesna Kili en Beran, beide vertegenwoordigers van Stichting IBCE (Interculturele Binding, Contacten en Educatie), kwamen vertellen over hun werk en de impact van hun projecten op statushouders en hun kinderen in de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Stichting IBCE werd in 2001 opgericht om migranten en statushouders te ondersteunen bij hun integratie in Nederland. Het doel is om zowel kinderen als ouders te helpen hun weg te vinden in de Nederlandse samenleving door middel van educatie, begeleiding en sociaal-culturele activiteiten. De organisatie biedt een breed scala aan diensten, waaronder huiswerkbegeleiding, taalonderwijs, en creatieve workshops.

Een van de belangrijkste programma’s van IBCE is Project Kans, dat in 2017 werd gelanceerd en gericht is op statushouders die maximaal vier jaar in Nederland wonen. Dit project richt zich op het ondersteunen van het hele gezin, met speciale aandacht voor zowel kinderen als ouders. Er wordt taalles gegeven aan kinderen van 6 tot 12 jaar, waarbij het leren van de Nederlandse taal op een speelse manier wordt gecombineerd met andere activiteiten zoals sport en spel.

Zeynep legt uit dat het belangrijk is om zowel kinderen als hun ouders te helpen om sneller te integreren. "We kijken naar het hele systeem," zegt ze. "Als ouders en kinderen tegelijk ondersteuning krijgen, verloopt het integratieproces sneller en soepeler."

Naast taalles biedt IBCE ook huiswerkbegeleiding voor jongeren van 13 tot 18 jaar en in sommige gevallen tot 21 jaar. Deze jongeren krijgen hulp bij diverse vakken, met een sterke focus op het verbeteren van hun Nederlandse taalvaardigheden. Vrijwilligers, docenten en stagiaires werken samen om deze jongeren te ondersteunen bij hun schoolwerk en hun toekomstperspectieven te verbeteren.

Voor volwassenen organiseert IBCE taallessen en cursussen gericht op praktische vaardigheden, zoals inzicht in het onderwijssysteem en het zorgsysteem in Nederland. Voor veel migranten die uit niet-democratische landen komen, kan het wennen aan een nieuwe samenleving uitdagend zijn, vooral als het gaat om het begrijpen van democratische processen en mensenrechten.

IBCE biedt ook creatieve workshops aan kinderen. In deze "creatieve werkruimte" leren kinderen verschillende kunsttechnieken, waaronder kleien en schilderen, onder begeleiding van professionele kunstenaars. Er worden ook excursies georganiseerd, waarbij kinderen samen met hun ouders uitstapjes maken naar plekken zoals musea en dierentuinen. "Door samen dingen te ondernemen, leren de kinderen niet alleen de Nederlandse taal, maar ook over cultuur en natuur," aldus Zeynep.

IBCE kan zijn werk alleen uitvoeren dankzij de steun van vele vrijwilligers. Zeynep benadrukt het belang van vrijwilligers die Nederlandse les geven of jongeren helpen met hun huiswerk. Ze doet een oproep voor meer mensen die willen bijdragen: "We hebben altijd vrijwilligers nodig, vooral voor Nederlandse taallessen."

Daarnaast werkt IBCE nauw samen met andere organisaties, zoals welzijnsinstellingen, om een breed ondersteuningsnetwerk voor migranten en statushouders op te zetten. "Samenwerken maakt ons sterker en helpt ons succesvoller te zijn in het ondersteunen van de mensen die onze hulp het hardst nodig hebben," zegt Zeynep.

Een van de meest inspirerende momenten voor Zeynep was het horen van succesverhalen van voormalige leerlingen. Ze vertelt bijvoorbeeld over een gezin waarvan alle kinderen, na jaren van begeleiding, succesvol hun studies hebben afgerond. "De oudste zoon is ingenieur geworden, de jongste ook, en de dochters zijn advocaat en apotheker. Zonder onze hulp, zeiden ze, hadden ze dit niet bereikt."

Dit soort verhalen motiveert Zeynep en haar team om door te gaan met hun werk en meer gezinnen te ondersteunen bij hun integratie in Nederland.

Als ze vooruitkijkt, hoopt Zeynep dat de wereld inclusiever en meer open-minded zal worden. Ze pleit voor het doorbreken van vooroordelen en het creëren van een samenleving waarin iedereen elkaar respecteert, ongeacht achtergrond of cultuur. "Als we ons bewust worden van onze eigen vooroordelen, wordt de wereld een betere plek," concludeert ze.

Kijk hier het volledige radiointerview terug:

Kijk hier de samenvatting:

Reactie plaatsen